امامزاده سلطان حسین

در اوایل روستای ابیازن به فاصله پانصد متری جنوب شرقی راه آهن ، گنبد و بارگاهی مشاهده می شود که به آرامگاه امامزاده سلطان حسین فرزند امام علی النقی (ع) شهرت دارد . این امامزاده در بین مردم نطنز به علت کرامات بسیاری که به او نسبت می دهند از احترام وی‍ژه ای برخوردار است […]

در اوایل روستای ابیازن به فاصله پانصد متری جنوب شرقی راه آهن ، گنبد و بارگاهی مشاهده می شود که به آرامگاه امامزاده سلطان حسین فرزند امام علی النقی (ع) شهرت دارد . این امامزاده در بین مردم نطنز به علت کرامات بسیاری که به او نسبت می دهند از احترام وی‍ژه ای برخوردار است . بدین لحاظ ، گروه کثیری مشتاقانه به زیارت او شتافته ، از این راه تشفی خاطری حاصل می کنند .

به علت ویرانی ابیازن در اثر خشکسالی های متوالی بین این آرامگاه و ده ، فاصله ایجاد شده است .
آرامگاه از حیاط و بقعه و آرامگاه های خانوادگی پیرامون آن تشکیل شده است . سردر ورودی ، دارای طاق رومی به عرض ۲۵/۴ متر است که سطوح جانبی آن را دو طاقنما در دو طبقه به عرض ۳۵/۱ متر پوشانیده است . در طرفین سردر ، دو سکو به عرض ۹۰ و ارتفاع ۷۰ سانتی متر قرار دارد . طاق رومی در قسمت بالای در ورودی دارای طرح یزدی بندی و نقوشی از کاشی معقلی است که این نقوش در لچکی های طاقنماهای جنبی نیز مشاهده می شود . در ورودی به یک هشتی که در چهار سمت آن چهار طاق جناقی و در فواصل طاق ها چهار طاقنما ساخته شده پایان می گیرد . هشتی از طریق دو راهروی سرپوشیده که هر یک دارای پنج طاق رومی پیش و پس می باشد به حیاط مرتبط می شود . پله کانهای صعود به بام در این دو راهرو قرار دارد .
صحن یا حیاط عبارت است از یک کثیرالاضلاع هشت ضلعی به مساحت ۵۰ متر مربع با پوشش موزاییک و حوضی در وسط آن به ابعاد ۳۳/۳×۳۲/۲ متر . جنوب شرقی و شمال غربی آنرا هر یک چهار طاق رومی ضربی یا غرفه ، به عرض ۸۵/۲ متر فرا گرفته که هر کدام به اتاقی منتهی می شود . در طبقه دوم ، غرفه ها به صورت ایوانی با پوشش سقف تیر چوبی درآمده است که به منزله راهرویی برای اتاق های طبقه دوم می باشد .
در شمال شرقی حیاط ایوانی است با طاق رومی مرتفع به عرض ۴ متر که در داخل آن سه دهانه دیده می شود که دو دهانه به راهروهای ورودی طرفین و یک دهانه به هشتی مقابل در ورودی اصلی اتصال دارد .
در جنوب غربی حیاط نیز ایوانی دیگر با طاق رومی مرتفع به عرض دهانه ۴ متر و دو طاقنمای تزئینی در دو طبقه در طرفین آن دیده می شود . لچکی های این طاق را با با کاشی معقلی و آجر، به صورت نقوش هندسی تزئین کرده اند . این ایوان که به رواق منتهی می شود دارای طاق ضربی با یزدی بندی های گچی است .
ازاره ایوان را سنگ مرمر کرم رنگی به ارتفاع ۹۷ سانتی متر فرا گرفته است .
در طاقنمای سمت چپ جملاتی دال بر تعمیر گنبد به ۱۳۵۴ هجری قمری در متن کاشی نوشته ای درج شده است . دیواره های طرفین این ایوان در ارتفاع یک متر به بالا با آیینه های قدیمی تزئین شده است .
رواق اتاقی است به صورت کثیرالاضلاع هشت ضلعی که هر ضلع آن ۵۵/۲ متر می باشد . سقف رواق ، طاق ضربی است که با یزدی بندی های گچی پوشیده از نقاشی های گل و بوته تزئین یافته است .
ضریح رواق از نوع چوبی مشبک با کام و زبانه و بدون نوشته و به ابعاد ۳×۳۶/۱×۵۴/۱ متر است و قبر برجسته داخل آن که پوشش کاشی دارد به ابعاد ۵۰/۲×۵/۱×۸۵/۰ متر می باشد . کف رواق را با کاشی های بیست سانتی آبی مخططو سبز ساده پوشانیده که روی آن را با زیلو و قالی های نذری مفروش کرده اند .
در سمت قبله رواق مسجدی است که به وسیله راهرویی به رواق اتصال دارد . این مسجد شامل شش چشمه و سه غرفه است که از طرفین به حیاط های شرقی و غربی می پیوندد ،به علاوه در پیرامون رواق و مسجد ،اتاق های چندی است که ویژه محل دفن مردگان می باشد . حتی در کف مسجد مذکور نیز سنگ قبرهای چندی دیده می شود .
پله کان های صعود به بام ، سمت گنبد از غرفه ای در سمت شرقی متصل به ایوان جلوی رواق شروع و با پانزده پله و پاگردی به بام منتهی می شود . گنبد که دارای ساقه ای به محیط ۶۰/۲۱و ارتفاع ۳۷/۲ متر است به بیست طاقنمای تزئینی یا طاقچه کوچک به ارتفاع ۸۷/۱ متر تقسیم شده است . زمینه هر طاقنمای تزئینی را کاشی های سیاه ، سفید و آبی در نقش های گوناگون و پشت بغل های آنها را کاشی های معقلی سیاه و سفید پوشانیده است .

برچسب ها :
مطالب مشابه

افتتاح اولین پروژه به مناسبت دهه فجر در شهرستان نطنز در سومین روز از دهه فجر اقامتگاه سنتی دهقانیان در نطنز با حضور فرماندار،امام جمعه نطنز،معاونین فرماندار،بخشدار مرکزی ،شهردار و ریاست شورای اسلامی شهر نطنز و تعدادی از مسولین ادارات افتتاح گردید. اقامتگاه سنتی دهقانیان به همت عباس دهقانیان با اعتباری حدود ۴۰ میلیارد ریال […]

۱۸ بهمن ۱۴۰۲

کاروانسرای میر ابوالمعالی و یا همان قلعه کوهاب ،یک کاروانسرای چهار ایوانی و مستطیل شکل به مساحت ۳۹۶۲ متر مربع و دارای ۲۳ اتاق می باشد . در عهد شاه عباس اول توسط میرابوالمعالی برزرودی نطنزی یکی از امرای مقرب و مجلس نویس شاه بنا شده است و در آن زمان با نام قلعه کوهاب […]

۱ بهمن ۱۴۰۲

قلعه هنجن برفراز تپه ای مشرف برروستا وکشتزارهای پیرامون آن بنا شده است.طول آن شرقی وغربی ومساحت تقریبی آن در حدود ۲۶۰۰ مترمربع (۴۰×۶۵ متر) می باشد در این قلعه مجموعه ای از گونه ها شامل یک اتاق وجود دارد که به دلیل تراکم زیاد در ۳ یا ۴ طبقه ساخته شده. راه حل های […]

۱ بهمن ۱۴۰۲

این بنای تاریخی بر بالای یکی از رشته های کوه کرکس واقع در جنوب غربی شهر نطنز واقع گردیده وگنبدی آجری هشت ضلعی مشهور به گنبدباز می باشد که بر تختگاهی دایره مانند از سنگ لاشه به قطر تقریبی ۵/۱۰ متر و بلندی ۸۰ سانتی متر الی سه متر بر قله کوهی که بلندی آن […]

۱ بهمن ۱۴۰۲
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =